Tuesday 28 February 2012

Trin-for-trin: Vikinge bukser [Part 2: Sy-vejledning]

Kender I det, at man laver en masse planer, og så vil skæbnen bare, at alle mulige og umulige ting kommer i vejen for det? Sådan har jeg det lidt med denne anden del af min vikinge-bukser trin-for-trin. Jeg har manglet billeder, mistet billeder, været syg 3 gange og haft et par alt-overskyggende eksamener, siden jeg postede den første del af denne trin-for-trin vejledning. Og så måtte jeg bruge en rum tid på at sortere i de over 250 billeder jeg havde taget i processen. Pyh ha!

Nå, dårlige undskyldninger er der nok af, men jeg tvivler på, at I gider høre flere. Lad mig derfor starte med billeder af de færdige bukser:
Note: på billederne mangler bukserne en knap foran og er holdt sammen med sikkerhedsnåle. De færdige bukser har 1 stor træknap foran og en skjult plasticknap på indersiden. 




De færdige bukser på min model, Peter. 

Set fra den anden side. 

Set bagfra. 

Hvis du ikke allerede har klippet dine mønsterdele, kig her.

Lad os så begynde!

1) Klargøring af underfaldet.
Find dit underfald og fold det på langs, så dit stykke nu måler 9*15 cm, og stryg det flad. Overlock eller zigzak den åbne langside og en af de korte sider sammen, vrang mod vrang. Læg det færdige underfald til side til senere.

Underfaldet foldes og stryges.

Her er de 2 kanter blevet overlocket. Zigzak-sting på en almindelig symaskine kan også bruges til dette. 

Det færdige underfald er åben i toppen og minder lidt om en flad pose. 

2) Syning af forstykkets skridtsøm.
Hvis dit stof nemt trævler, bør du starte med at overlocke eller zigzakke skridtbuen (de afrundede hjørner på lårstykkerne). Gør dette på alle 4 afrundede hjørner.

Her har jeg overlocket den ene skridtbue. Gør det på alle 4.

Close-up. Hvis du ikke har en overlocker kan du bruge zigzak-sting på en almindelig symaskine. 

Læg de to lårstykker sammen ret mod ret og mål 15,5 cm ned fra toppen, langs den ene skridtbue, og afmærk stedet med kridt eller en kuglepen.

Der tages mål og sættes en kridt-streg.

Close-up.
Sy nu de to stykker sammen langs skridtbuen, ret mod ret og med 1,5 cm sømrum, idet du starter ved afmærkningen og slutter i bunden af buen.

Der sættes nåle i.

Der syes. De fleste symaskiner har mærker i stingpladen, der viser hvor 1,5 cm er. Selv bruger jeg dog en speciel trykfod med indbygget lineal. 

Husk, at forstærke sømmen med tilbage-sting når du starter og slutter. 
Herefter stryges sømrummene mod højre (set fra retsiden). I den venstre sides sømrum klippes et lille hak et par cm under afmærkningen. 

Der klippes et lille hak i den venstre sides sømrum lige under afmærkningen.

3) Syning af underfaldet.

På den højre side stryges sømrummet fra afmærkningen og op 1,5 cm om på vrangsiden.

På den venstre side stryges sømrummet fra afmærkningen og op 0,5 cm om på vrangsiden.


Færdigstrøgne sømrum set fra retsiden.

Set fra vrang-siden.

Sy sømrummet på den højre side fast ved at sy ca. 1,2 cm fra den strøgne kant. Efter 16-17 cm, stop med nålen nede, løft trykfoden og drej stoffet, så der syes mod skridtsømmen. Stop og sy et par tilbage-sting ved skridtsømmen. Her er et billede af det:

Sømrummet på den højre side syes fast.

Set fra vrang-siden. Bemærk at den venstre sides sømrum ikke syes med.

Close-up. 
Find nu dit underfald frem igen. Med en kridtstreg tegnes en streg 1 cm fra den overlockede/zigzakkede kant.

Tegn en kridtstreg som vist. 

Læg underfaldet under den ventre sides sømrum, så den strøgne kant ligger på underfaldets kridtstreg. Sy de  to lag sammen med 2 syninger, henholdsvis 0,4 og 0,8 cm fra kanten.

Der sættes nåle i.

Close-up.

De 2 stikninger. Som en ekstra detalje har jeg ladet dem mødes i bunden. 

Close-up. Husk at lave tilbage-sting i starten og slutningen af hver søm. 

4) Syning af bagstykkets skridtsøm og de indre bensømme.
Læg de to resterende skridtbuer (de afrundede hjørner på lår-stykkerne) sammen ret mod ret og sy hele buen sammen med 1,5 cm sømrum. Stryg igen sømrummet mod højre (set fra retsiden).

Der sættes nåle i. 

Sømrummet stryges mod højre.
Overlock/zigzak bensømmenes rå kanter og sy de indre bensømme sammen ret mod ret med 1,5 cm sømrum, så skridtbuens syninger mødes. Hvis du har strøget skridtsømmenes sømrum i de rigtige retninger, vil de ligge til hver deres side ved skridtbuen.

Bensømmens sømrum stryges fra hinanden.

Du burde nu have noget, der ligner disse:

Bukserne ligger fladt på gulvet med forstykkets vrangside opad. 
Nu skal vi sy underbenene på!

5. Syning af underbenene. 
Underbenene skal nu mellemfores. Hvor man normalt ville sy foret på til sidst som et separat lag, skal vi her starte med at sy foret og yderstoffet sammen, og derefter behandle det som 1 lag. Herved styrkes og stabiliseres det yderste lag, mens indersiden stadig er behagelig.

Læg et foer-stykke vrang mod vrang på et underben og sy rundt langs alle 4 sider 1,0 cm fra kanten. Brug den største stinglængde på din maskine. Gentag med det andet ben. Fra nu af, vil jeg kalde foer-siden "vrang" og yderstof-siden "ret".

Læg et underben ret mod ret, så [knæ til ankel + 3,5 cm]-siderne mødes. Sy sømmen med 1,5 cm sømrum og stryg sømrummet fra hinanden. Gentag for det andet underben.

Læg underbenet ret mod ret.

Sæt nåle i. Husk at tage nålene ud efterhånden som du kommer frem til dem.

Her ses de 2 underben med retsiden ud med kig til foret på vrang-siden. 

Har du tid og overskud, kan du sy sømrummene ned i hånden. Jeg anbefaler klart at gøre dette. Hvis man ikke ønsker synlige sømme, kan sømrummene syes fast til foret. Men - er tidsplanen stram, så skip dette trin.

2 rækker stikke-sting langs sømmen. 
Læg bukserne 2,0 cm om. Dette kan gøres usynligt ved at hånd-sy kanten fast til foret eller man kan sy det synligt på maskinen.


6. Plissering.
Nu skal bukserne plisseres, så vi kan sætte linning og underben på. Det betyder, at vi laver en masse små folder, så den nederste kant har samme omkreds som underbenene og kanten foroven har samme omkreds som [linningen - 2 cm]. 

Der er intet magisk trick til at gøre dette, men jeg plejer at lave følgende udregning, lave folderne og så rette dem til, indtil det passer. Hvis størrelsen på lægget giver trælse decimaltal, prøv da at ændre antallet, indtil det giver en læg-størrelse der nemt kan måles ud med et målebånd. Ellers prøv at dele udregningen op, så du fx laver 4 læg á 5 cm og 14 læg á 5,5 cm.



Jeg foretrækker at lave en masse små læg ved underbenene, og nogle få store læg ved linningen. Derudover foretrækker jeg, at lade læggene ved linningen pege mod midt for, mens jeg lader læggene ved underbenet pege væk fra ben-sømmen.

Når læggene er lavet, og omkredsen passer med underbenet/linningen, syes de ned. Dette gøres ved at sy 2 stikninger parallelt med kanten hhv. 1 og 4 cm fra kanten og med de største sting på maskinen. Sørg for, at læggene ligger flade.

Læggene syes ned, så de ikke rykker sig under det videre arbejde.

Close-up. 

7. Påsyning af underbenene.
Underbenene syes nu på buksernes nederste kant ret mod ret med 1,5 cm sømrum, så ben-sømmene på bukserne og underbenene mødes. Sømrummet stryges mod underbenet.

Har du tid og overskud, kan du sy sømrummet fast til underbenet i hånden. Jeg anbefaler klart at gøre dette. Hvis man ikke ønsker synlige sømme, kan sømrummet syes fast til foret. Men igen - er tidsplanen stram, så skip dette trin.

Sømrummet syes fast til underbenet med stikkesting.

8. Påsyning af linningen og linnings-foret.
Linningen syes nu på den øverste kant ret mod ret og med 1,0 cm sømrum, så linningen ligger 1 cm ud over hver kant. Sømrummet stryges mod linningen.

Der sættes nåle i.

Bemærk, at linningen rager 1 cm ud over kanten. Sy 1 cm inde, og start ved linningens yderste kant. 

Der syes - beklager det rystede billede. 
Nu skal linningens foer syes på. Jeg stryger vlieseline på forets vrangside, og stryger den ene langside 1 cm om på vrangsiden

Den ene lang-side stryges 1 cm om på vrangsiden. Det hvide på billedet er linningens vlieseline. 

Herfra har jeg desværre mistet mine billeder, men jeg har i stedet fundet denne illustrative tegning på www.burdastyle.com:

a) viser hvordan linningen først syes på hele vejen rundt med 1,0 cm sømrum.

på b) er linningen strøget op, og foret lægges over linningen, så de korte og den ene lange side (den ikke-ombukkede) mødes. Der syes nu langs alle 3 kanter med 1,0 cm sømrum. Hjørnerne klippes ned og linningen vendes rundt til bagsiden.

Herefter syes den nederste kant af linningen (som er bukket 1 cm om) fast til linningens nederste sømrum. Dette gøres nemmest i hånden.

Denne illustrative tegning er fundet på burdastyle.com.

9. Knapper.
Yderst på underfaldets linning laves et knaphul. Overfor dette (på indersiden af det højre forstykkes linning) syes en rund, flad plasticknap.

Yderst på det højre forstykkes linning laves endnu et knaphul. Overfor dette (på ydersiden af underfaldets linning) syes en dekorativ knap lavet af træ, ben, metal eller stof.


10. Du er færdig!
Tag bukserne på, vikl et par stof-strimler om benene som beviklinger, og nyd dine nye, flotte vikingebukser!

Her ses min model, Peter, i de færdige bukser:

Min model, Peter, i bukserne. Set forfra.

Set fra siden.

Set bagfra.


Og her er jeg selv i de samme bukser (jeg snød dem lidt mindre i taljen vha et par metal-klemmer) - og NØJ hvor er de altså bare behagelige. Jeg overvejer kraftigt, at lave et par mere til mig selv. :P

Mig selv i bukserne. Set forfra.

Set bagfra.


Har du spørgsmål undervejs eller billeder af dine færdige bukser, modtager jeg dem gerne på min e-mail:

mydearlizzie(dot)blogspot(a)gmail(dot)com.


Lidt inspiration
Bukserne her kan med fordel pyntes ved at lave beviklinger i en kontrastfarve. Derudover kan du tilføje bæltestropper, diverse lommer eller en almindelig lynlås, hvis du ønsker det.

Prøv også at lave bukserne i satin eller silke og brug dem til roller af asiatisk eller mellemøstlig karakter.


Held og lykke. 

3 comments:

  1. Hej Angelica,

    Det ser fandeme godt ud. Dejlig vejledning, tusind tak for den :-) Kunne du eventuelt ikke lide smide et link ind til første del også?

    Mange venlige hilser,
    Thais

    ReplyDelete
  2. Hej Thais

    Linket til del 1 står i starten af denne post, lige under den første billedstribe, men du får den da bare lige her: http://www.mydearlizzie.blogspot.com/2011/12/trin-for-trin-vikinge-bukser-part-1.html.

    /Angelica

    ReplyDelete
  3. Det ser dælme godt ud Angie :D Keep up the brilliant work!

    ReplyDelete